Op weg naar mijn motorrijbewijs: speciale verrichtingen en AVB-examen

Wie Ladify.nl al langer in de gaten houdt weet dat ik bezig ben om te leren motorrijden. Na een proefles op een simulator en de eerste rit door de stad naar het oefenterrein, was de rijopleiding dan echt van start (lees het hier). Het theorie-examen had ik al in the pocket, dus het tweede onderdeel stond me niet lang daarna te wachten: speciale verrichtingen. Lees hier over de weg naar mijn AVB-examen.

Algemene Voertuig Beheersing

Voor wie motorrijdt klinkt deze afkorting bekend in de oren: AVB, ofwel Algemene Voertuig Beheersing. Anders dan bij een autorijopleiding, leer je op weg naar jouw motorrijbewijs eerst jouw voertuig te beheersen. Geen overbodige luxe voordat je je daadwerkelijk in het verkeer begeeft! Tijdens de AVB-lessen leer je de motor kennen en zorg je dat je de speciale verrichtingen onder de knie krijgt. In totaal zijn er 12 speciale verrichtingen onderverdeeld in 4 clusters die je moet kennen en kunnen.

Cluster 1

  • Achteruit parkeren (verplicht tijdens examen)

Cluster 2

  • Langzame slalom
  • Wegrijden uit parkeervak
  • Denkbeeldige acht
  • Stapvoets rechtdoor rijden
  • Halve draai (links- of rechtsom)

Cluster 3

  • Uitwijkoefening (verplicht tijdens examen)
  • Snelle slalom
  • Vertragingsoefening

Cluster 4

  • Noodstop (verplicht tijdens examen)
  • Precisiestop
  • Stopproef

Motorlessen

Mijn AVB-lessen starten in augustus. Een aantal weken achter elkaar meld ik mij bij rijschool RVV om 2 uur lang te ploeteren op een Kawasaki Z650 lesmotor. De eerste paar keer gieren de zenuwen nog door mijn lijf tijdens het korte ritje van de rijschool naar het oefenterrein. Naarmate de tijd vordert neem ik een steeds relaxtere houding aan. Op het oefenterrein oefenen we iedere les een drie- tot viertal speciale verrichtingen, te beginnen met de slalommen en de stopproef.

AVB-examen

Lange opleiding

Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen: leren motorrijden doe je niet in een week. Het verbaast me dan ook nog steeds wanneer ik reclames voor ‘snelcursussen’ voorbij zie komen. Motor leren rijden kost tijd en heel veel kilometers. Je wilt immers veilig de weg op kunnen, zonder een gevaar voor jezelf of anderen te zijn. De weken vlogen dan ook voorbij, een vakantie van 3 weken onderbrak de opleiding, en de winter deed zijn intrede. Uiteindelijk was het op 12 januari 2023 na 12 lessen van 2 uur eindelijk zover: ik mocht op voor mijn AVB-examen.

Het AVB-examen is ingedeeld in 4 clusters, waarin in elk cluster 1 verplichte oefening zit. In totaal bestaat het examen uit 7 oefeningen. Je mag elke oefening één keer overdoen. Om te slagen moet je 5 van de 7 oefeningen succesvol afronden. Daarbij voer je in clusters 2 t/m 4 minimaal één oefening correct uit.

Code oranje

Stijf van de zenuwen vertrek ik naar de rijschool. Het stormt en regent buiten en het KNMI heeft code oranje afgegeven. Voor het CBR geen reden om de examens te cancellen, ze hebben immers nog een grote achterstand te verwerken. Ingepakt en wel vertrek ik samen met een andere leerling op de motor richting Schiphol, onze instructeur volgt in de auto. Voor het eerst de snelweg op en dat met rukwinden.. daar komt wat adrenaline bij kijken! Aangekomen op het examenterrein overleggen we onze identiteitsdocumenten met de examinator en krijgen we uitleg over het verloop van het examen. In totaal moeten we 7 oefeningen uitvoeren, waarvan uit elke cluster tenminste 1 verplicht is. Daarnaast doe je uit de clusters 2 t/m 4 één extra oefening. Kortom, er zijn 4 verplichte oefeningen en 3 oefeningen die de examinator kiest.

Geslaagd!

De oefeningen die ik moet doen zijn parkeren, de langzame slalom, de snelle slalom, rechtsomkeerd, de noodstop, de precisiestop en de uitwijkoefening. De langzame slalom gaat één keer mis doordat ik afgeleid wordt door wat er om mij heen gebeurt. Een tweede poging gaat gelukkig foutloos. Verder vindt de examinator mijn eerste precisiestop niet heel netjes, dus doe ik die nog een keer over. Direct na alle oefeningen krijg ik te horen dat ik geslaagd ben (net als mijn medeleerling) en schudt de examinator én mijn instructeur me de hand. Nog even op de foto en we racen – beiden met een opgelucht hart – door weer en wind weer terug naar Amsterdam. Deel 1 (theorie) en 2 (AVB) van de motoropleiding zitten erop. Tijd om nu echt de weg op te gaan en mijzelf klaar te stomen voor het RVD examen.

Daarover later meer…