Zo gebruik je relatiegeschenken in de horeca

Het inzetten van relatiegeschenken is een goed idee wanneer je de zichtbaarheid wil vergroten en je zakenrelaties warm wil houden. Ze zijn dan ook in iedere branche te gebruiken; zo ook in de horeca. Vaak wordt vergeten dat je hier ook sterk kunt profiteren van relatiegeschenken terwijl de horeca juist draait om het warm houden van gasten. In dit artikel vind je een aantal voorbeelden!

Hotel

Als hoteleigenaar is het je grootste doel om je gasten te laten terugkomen naar je hotel. Dit doe je natuurlijk in de eerste plaats door een goede service te bieden, maar relatiegeschenken kunnen ook zeker helpen. Laat bijvoorbeeld waterflessen bedrukken en zet deze klaar op de kamer van je gasten. Je kunt natuurlijk ook gaan voor zeepjes, badschuim of shampoo met het logo of de naam van je hotel.

Op deze manier geef je je gasten een leuke herinnering aan hun overnachting in jouw hotel mee. Je kunt ook de mogelijkheid voor de bezoekers creëren om badhanddoeken met opdruk te kunnen kopen voor bij het zwembad. Dit zorgt voor lekker veel extra zichtbaarheid van je hotel.

Credits: Denny Muller

Restaurant

Ook in het restaurant kun je op verschillende manieren gebruik maken van relatiegeschenken. Waarschijnlijk heb je wel visitekaartjes of ander promotiemateriaal in je restaurant liggen, maar je kunt het ook op andere manieren aanpakken. Denk bijvoorbeeld eens aan gepersonaliseerde bierviltjes, wijnglazen en peper- en zoutmolens.

Je hoeft je natuurlijk niet te beperken tot items in je restaurant. Je werk natuurlijk samen met veel leveranciers en groothandels. Hen kun je ook leuke relatiegeschenken meegeven om ze te bedanken voor de samenwerking. Laat dan bijvoorbeeld bieropeners, kelnersmessen of sleutelhangers bedrukken met de naam van je onderneming erop. Je kunt ze natuurlijk ook uitdelen aan je personeel!

Café

In een café komen veel mensen dus is het belangrijk om een goede indruk achter te laten. Als café-eigenaar ben je vaak het gezicht van je onderneming dus is het belangrijk goed voor de dag te komen en zo professioneel mogelijk over te komen.

Vooral in een café is het belangrijk om gebruik te maken van customized items omdat dit het etablissement een stuk persoonlijker maakt. Zorg dan voor bedrukte pennen en notitieblokken waar je je bestellingen mee opneemt en laat kaarsenhouders bedrukken met de naam van je onderneming erop. Ook dienbladen met naam erop zijn een goed idee; zo ben je lekker zichtbaar wanneer je op het terras aan het bedienen bent. Daarnaast kun je investeren in items die je gasten bij de uitgang kunnen meenemen, zoals gepersonaliseerde pepermuntjes of chocolaatjes.

Ten slotte is het in de horeca altijd slim om personeelskleding met logo erop te dragen. Afhankelijk van wat er bij je onderneming past kun je dus schorten, T-shirts, polo’s en bloesjes laten bedrukken. Keuze genoeg!