Black Friday, het shopping circus dat is overkomen waaien uit de VS, is een waar fenomeen geworden. Ook hier in Nederland. Merken en winkels stunten met prijzen en consumenten struikelen over elkaar heen in de toch al overvolle winkels. Maar niet iedereen wordt blij van dit ‘consumeergedrag’. Deze merken gooien hun kont in de krib en doen niet mee aan BLACK FRIDAY. Waarom? Je leest het hier.
O My Bag
O My Bag vindt dat Black Friday staat voor consumentisme en – omdat veel modeproducten snel op de vuilstort belanden – overconsumptie. Het merk moedigt klanten dan ook liever aan om in plaats van een nieuwe aankoop te doen, tweedehands te winkelen of oude tassen weer in te leveren. In plaats van kortingen te geven focust O My Bag zich in deze periode op de Pre-Loved en Perfectly Imperfect collecties. Het betreft hier de tweedehands items die door klanten zijn teruggebracht en tegen een gereduceerde prijs worden doorverkocht. Dit initiatief is een goede manier gebleken om de ecologische voetafdruk te verkleinen en gebruikte tassen een tweede kans en nieuwe liefde te geven.
ROF Style
Rof Style streeft naar het opbouwen van een duurzaam bedrijf dat het hele jaar door geld verdient, om zo year round vakmensen te kunnen betalen en kwaliteitslaarzen te kunnen blijven leveren. Het merk komt dan ook niet elk seizoen met een nieuwe collectie, maar heeft als doel om ‘sustainable’ producten te maken die het waard zijn om op elk moment van het jaar voor de volle prijs gekocht te worden. Geen Black Friday dus, maar wel een Sample Sale van de ‘buitenbeentjes’. ROF Style werkt met natuurlijke producten, die met de hand worden verwerkt. Soms gaat er wel eens iets mis, of worden verkleuringen zichtbaar.
IKEA
Niet alleen de kleinere merken die bekend staan om hun duurzaamheids policy zetten zich af tegen Black Friday, ook grote spelers als IKEA doen niet aan Black Friday. De Zweedse woonwinkel roept hun klanten dit jaar op om hun oude IKEA meubels in te ruilen tijdens ‘Bring Back Friday‘. Met deze campagne wil IKEA duurzaam consumeren stimuleren door bewustzijn te creëren over de levensduur van producten door oude meubels een tweede kans te geven. Via de Circular Hub worden de producten voor de inruilwaarde verkocht aan een nieuwe eigenaar.
Dille & Kamille
De zeer geliefde cadeau en keuken-hebben-dingetjes-winkel Dille & Kamille sluit dit jaar de deuren op Black Friday om een statement te maken tegen consumentisme. Volgens het merk ontstaat er een soort gekte die alleen maar om kopen draait, iets waar het merk dus niet mee geassocieerd wil worden. “Mensen hebben soms nieuwe spullen nodig”, vertelt directeur Hans Geels eerder aan Editie NL. “Retail is niet duurzaam, maar wij proberen het op de meest duurzame manier te doen. En met deze actie willen wij een tegengeluid laten horen.” Kortom Dille & Kamille doet niet aan Black Friday, wel komen ze met een duurzame tegenhanger, namelijk Green Friday.