Sophie Hospes: van Outsider naar Creative CEO on-Demand

POWERVROUWEN, een serie van en over inspirerende vrouwen. Of ze nu een eigen onderneming hebben, een toffe creatieve duizendpoot zijn, supermama zijn of een eigen verhaal hebben: van deze vrouwen wil je meer weten. Inspirerende verhalen die alles te maken hebben met dromen najagen en het leven vieren. Hoe ze dat doen? En wat hun levensmotto is? Wij dronken een bak koffie met ze en duiken in hun verhaal.

Op 23 mei 2024 was het tijd voor hét business event van het jaar voor vrouwelijke professionals: The Self-Made Summit 2024! Tijdens de 5e editie van dit succesvolle evenement kwamen weer honderden vrouwelijke professionals samen om zich te ontwikkelen in hun loopbaan, te netwerken en hun bedrijf te laten groeien. Met maar liefst 5 podia, bijna 60 sprekers en ruim 750 bezoekers is dit event the place to be voor elke ambitieuze en ondernemende vrouw. Voorafgaand aan het evenement maakten wij kennis met enkele sprekers, waaronder het creatieve brein achter heel wat merken: Sophie Hospes – eigenaar van International Creative Branding Agency Studio Sophie Hospes.

Waar kunnen mensen jou van kennen?

Wanneer mensen mij kennen, zou dat denk ik zijn als ‘het creatieve brein’ achter bepaalde merken en ondernemers of ‘persoonlijk’ via Instagram @studiosophiehospes. Dagelijks neem ik iedereen mee in het werk van Studio Sophie Hospes en voornamelijk het ‘filter’, zoals ik het zelf noem, waardoor ik naar de wereld kijk. In mijn werk als Graphic Designer & Brand Engineer zie ik het elke dag weer als mijn taak om de visies van onze klanten zowel visueel als strategisch te vertalen. Fun fact: het ‘spelletje’ is vaak om mensen niet te geven waar ze om vragen, maar wat ze nodig hebben. En daar zit in veel gevallen een wezenlijk verschil.

StudioSophieHospes werd in 2019 opgericht en inmiddels runnen wij (mijn partner Stijn en ik) al 5 jaar ons eigen bedrijf, gevestigd in Zweden. Vanuit Studio werk ik met geweldige (bekende) ondernemers en bedrijven wereldwijd. Onlangs mochten we projecten afronden met klanten uit Tokio en New York. Iets waar ik onwijs trots op ben! Daarnaast werken wij aan het versterken en uitbouwen van personal brands van diverse ondernemers, artiesten en personen in de media. Je kan mij in die projecten het beste omschrijven als een ‘Creative CEO on-Demand’, zoals één van mijn klanten dit ooit mooi verwoordde.
Sophie Hospes

Waar sta je op dit moment in het leven?

Op een punt waar ik gisteren niet was en morgen niet meer zal zijn. Het is elke dag weer gevuld met hetgeen wat ik het liefste doe, doordat ik van mijn hobby mijn werk heb gemaakt. Samen met mijn partner en ons team werken we met Studio Sophie Hospes op dit moment aan geweldige internationale projecten voor merken en ondernemers. Ik vind het een erg belangrijk onderdeel van mijn werk dat ik bij elk project weer het gevoel heb dat ik echt waarde toevoeg voor mijn klanten. Bedrijven en merken die na onze samenwerking zelf weer verder gaan en floreren op basis van wat we samen hebben neergezet, is één van de grootste voldoeningen die ik uit mijn werk haal. Dat ik echt wat bijdraag aan de levens, ideeën en bedrijven van anderen.

Ik merk dat het leven zoals wij dat leiden in een razendsnel tempo voorbij vliegt. Gevuld met waanzinnige opdrachten en kansen is de groei soms lastig bij te houden. Uitdagend, maar – I’m always up for a challenge! Omdat ik samen met mijn vriend Stijn werk hebben wij ons leven precies zo kunnen inrichten zoals gewenst. We doen alles samen en zijn ook altijd samen – voor ons een perfecte combinatie. We’re in it together – ALL IN!

Wat zijn jouw dromen op persoonlijk en zakelijk vlak?

Naast dat ik natuurlijk altijd droom van een nieuw innovatief concept waar ik mijn creativiteit totaal in kan ‘verliezen’, ligt dat eigenlijk in het verlengde van wat ik nu doe. Ik wil niet zeggen dat ik elke dag in een droom leef, maar het zit er niet ver van af. Ik zou het denk ik niet ‘toelaten’ om een richting in te slaan die anders is dan waar ik het gelukkigst van word.

Dat gezegd te hebben, zouden we (mijn partner en ik) het ontzettend geweldig vinden om in de toekomst onze agency Studio Sophie Hospes te laten groeien. Liefst op een manier waarop we in de basis hetzelfde kunnen blijven doen. Dat we zelf de stuwkracht blijven waar het op gebouwd is, maar we ons bezig kunnen houden met de conceptuele ideeën. Een werkwijze waarbij we het praktische gedeelte door ons team laten doen. Dit blijft voor mij altijd een uitdaging, omdat het vaak ‘precies zo moet’ zoals ik in mijn hoofd heb (en dat is ook waarvoor klanten bij ons komen). Maar het biedt wel de kans om zelf nog meer impact te maken bij meerdere projecten en merken tegelijk.

Wat de laatste tijd in mijn hoofd speelt, is hoe we naast 1:1 werkverbanden ook een grotere groep mensen kunnen inspireren en motiveren. Ik denk namelijk dat ook daar een grote kracht van ons ligt. We merken namelijk dat naast het bouwen van merken, mensen ook aangaan van de Studio Sophie Hospes mindset. ‘Their ceiling is our floor’ – als mensen twijfelen of iets mogelijk is – zijn ze bij ons aan het juiste adres. Let’s make it happen! Zo staan we er in. We zijn op dit moment bezig om op dit gebied heel intentioneel groei in te gaan zetten – maar daar zal ik vooraf nog niet te veel over zeggen: Let’s not jinx it!

Sophie Hospes

Wat is de mooiste, pijnlijkste, grootste les die je tot nu toe in het leven hebt geleerd?

Dat falen – in het geval van ondernemen – juist niet het tegenovergestelde is van succes. Het is eerder een cruciaal onderdeel ervan. Elke tegenslag, elke struggle biedt weer een kans voor groei en leren. Succesvolle ondernemers begrijpen dat falen niet het einde is, maar een ‘verpakte’ les om juist weer te groeien. Een succesvolle onderneming wordt gedreven door een dieper gevoel van een doel – een missie die de bottom line overstijgt en resoneert bij klanten. Hoewel winstgevendheid natuurlijk belangrijk is, is het altijd sterker om je bedrijfsdoelen af te leiden uit de kern van je why. Waarom doe je wat je doet? Vanuit die vraag kun je blijvende impact creëren. Als je dit vervolgens ook nog eens op onderscheidende wijze doet, terwijl je de waarde voor je klanten communiceert, is winstgevendheid een logisch gevolg.

Waarom doe je wat je doet? Vanuit die vraag kun je blijvende impact creëren.

Ik struggle, net als veel anderen, met dingen altijd heel goed willen doen. Noem het perfectionisme. Hier kan ik mijzelf soms totaal in verliezen. Het is een kracht maar ook een achilles hiel. Dus in mijn geval is het niet één les die ik heb geleerd en die klaar is. Het is een terugkerende les die mij scherp houdt, maar soms ook verraderlijk is.

Welk taboe zou jij willen doorbreken?

Ik wil met Studio Sophie Hospes niet intentioneel taboedoorbrekend zijn. Studio is er voor de outsiders. Ik was altijd anders. Vrolijk – druk – bezig met mijn eigen dingen. Niet geïnteresseerd in mainstream en ik had steevast een tunnelvisie op dat wat ik leuk vond. Ik voelde mij geregeld een outsider. Ondanks dat de buitenwereld dit anders ervaarde, was dit wel mijn gevoelsmatige realiteit. Vanuit mijn eigen verleden heb ik een zwak voor outsiders. They’re the genius ones denk ik stiekem… Maar vooral wil ik dat niemand zich buitengesloten voelt. Ik weet zelf hoe rot het voelt als je denkt dat je erbuiten valt en (h)erkenning mist.

Ik denk dat outsiders juist degene zijn die de wereld veranderen. Ze struggelen vaak met onbegrip omdat ze anders denken, vaak innovatief denken. Ik ken hen, want ik ben hen.

Sophie Hospes

Wat is jouw levensmotto?

‘You can sit with us’. Everybody can. Want: community over competition. En ook: different doesn’t mean wrong. Passie, drive en energie – er is genoeg, so why not share!? Het is mijn diepste wens, dat iedereen het gevoel heeft er te mogen zijn, met alle eigen unieke talenten, eigenschappen en (please, pretty please) eigenaardigheden. Met deze wens in het achterhoofd ga ik elke dag weer de strijd met mezelf aan om beter te worden. Want als ik beter word, kan ik anderen beter helpen.

Welk advies zou jij jouw jongere ik geven?

Go chase it! Whatever it may be! En: trek je niets aan van mensen die niet zijn waar jij heen wilt.

Elke dag zijn er wel genoeg redenen te bedenken om het niet te doen. Maar diep vanbinnen heb je de belangrijkste reden om het wel te doen: je wilt het. Dit gaat voor mij niet alleen over ondernemerschap of het runnen van je eigen bedrijf. Ik sta op alle vlakken zo in het leven. Wanneer ik iets wil bereiken, ben ik degene die daartoe actie moet ondernemen.

Als ik ergens voor ga, dan ga ik er 100% voor. Ondernemen doe je niet half-half. Je gaat er volledig voor – of helemaal niet. En om het daadwerkelijk te doen en ervan te genieten, moet je op zoek naar passie. Wil je een succesvolle onderneming opbouwen? Dan moet je iets doen waar je eindeloos mee bezig kunt zijn, iets wat je zelfs zonder vergoeding in welke vorm dan ook zou willen doen. Het moet vanuit je ziel komen. Wanneer verlangen en passie samenkomen, ontstaat er een krachtige drijfveer. Deze heb je nodig om door te gaan wanneer dingen mislukken of je een andere aanpak moet bedenken.

Wil je een succesvolle onderneming opbouwen? Dan moet je iets doen waar je eindeloos mee bezig kunt zijn, iets wat je zelfs zonder vergoeding in welke vorm dan ook zou willen doen.

Dat gezegd te hebben is er nog een belangrijke quote die ik hier passend vind: “Just because you endured the process, does not mean a guaranteed successful outcome”. Oftewel, het is niet zo dat als je elke dag maar weer hetzelfde doet, het automatisch succes oplevert. Je moet patronen leren herkennen, jezelf accountable kunnen houden en altijd een doel voor ogen hebben. Om hier op gepaste wijze af te sluiten en na te gaan of je je op de juiste dingen focust: “be stubborn with the vision but flexible with the plan”.