Schokkend: 60% van de jongeren vindt dat zij niet worden gezien als generatie die bijdraagt

Te veel met zichzelf bezig, een slechte ‘work ethic’, te uitgesproken, too sensitive. Nee, Gen Z wordt af en toe flink onder vuur genomen door de oudere generaties. Alsof ze geen steentje bijdragen aan het verbeteren van deze wereld.. Onterecht, laat het initiatief young impact zien.

Uit onderzoek van PanelWizard in opdracht van ABN AMRO en Young Impact in de aanloop naar Young Impact Day, blijkt dat maar liefst 57% van de jongeren tussen de 14 en 21 jaar vindt dat zij te weinig worden gezien als groep die zich positief inzet om de wereld een beetje beter te maken. Ook vindt bijna de helft van de Nederlandse jongeren dat zij niet serieus genomen worden door mensen ouder dan zij, wanneer zij een initiatief starten. Onterecht, blijkt ook uit het onderzoek van ABN AMRO en Young Impact, één van de grootste organisaties op het gebied van jongeren en maatschappelijke betrokkenheid in Nederland.

Aan de slag voor een betere wereld

Dit jaar alleen al hebben meer dan honderdduizend jongeren meegedaan aan verschillende initiatieven die gaan over gelijke kansen, het klimaat, de maatschappij, diversiteit en gezondheid. Denk hierbij aan initiatieven als slaapzakken inzamelen voor Sheltersuit of het recyclen van zo veel mogelijk oude telefoons voor het WWF. Wat nou, geen inzet? 

De meest succesvolle initiatieven? Dat zijn de initiatieven die via school georganiseerd worden. Bijna tweederde van de jongeren in Nederland neemt deel aan dergelijke acties. Een kwart van alle jongeren initieert buiten school om ook een initiatief. Beste een aardige score toch?

De afgelopen twee jaar bleken jongeren voornamelijk actief met het helpen van andere mensen, bijvoorbeeld met acties die te maken hadden met vrijwilligers- en liefdadigheidswerk en mensen die het minder hebben. Ook zetten jongeren zich graag in voor acties rondom het klimaat en milieu.

Hoofdzaak

Naast het gevoel van ‘niet gezien en serieus genomen worden’, komt uit het onderzoek ook naar voren welke thema’s jongere generaties belangrijk vinden. Zo is te zien dat jongeren zich in de aankomende twee jaar veelal willen inzetten voor gelijke kansen en mentale gezondheid. Zeker 14% van de jongeren die in de laatste twee jaar hebben meegedaan met een actie, heeft dit gedaan rondom mentale gezondheid. Voor de toekomst ligt dit percentage nog veel hoger: 28% zegt in de aankomende twee jaar een actie te willen doen die te maken heeft met een mentale gezondheid. Naast mentale gezondheid, maken jongeren zich ook zorgen om gelijke kansen (of eigenlijk het ontbreken ervan). Meer dan één op de vijf van de jongeren wil in de komende twee jaar dan ook het liefst bijdragen om gelijke kansen te stimuleren.

Young Impact

Kortom, Gen Z zet zich wel degelijk  in voor een betere wereld. Iets wat gezien en erkend mag worden, vindt ook Sander Bestevaar, Hoofd Partnerships, Events & Foundations bij ABN AMRO. “Wij geloven dat jongeren de kracht hebben om verandering teweeg te brengen. Het is bijzonder om te zien hoe zij zich inzetten om de maatschappij verder te brengen en als partner ondersteunen we hen daar graag bij. Ons doel is om jongeren te blijven inspireren om een positieve bijdrage te leveren. Erkenning en ondersteuning is daarbij heel belangrijk. Dat doen we door coaching vanuit medewerkers en door deze generatie impactmakers te vieren tijdens Young Impact Day.”

Wil jij je ook inzetten voor een betere wereld? Neem eens een kijkje op de website van Young Impact. En.. laat die oudere generaties maar kletsen. Jouw acties zullen het tegendeel bewijzen!

generatie