Loes Daniels runt een succesvol internationaal bedrijf

POWERVROUWEN, een serie van en over inspirerende vrouwen. Of ze nu een eigen onderneming hebben, een toffe creatieve duizendpoot zijn, supermama zijn of een eigen verhaal hebben: van deze vrouwen wil je meer weten. Inspirerende verhalen die alles te maken hebben met dromen najagen en het leven vieren, maar hoe doen ze dat? En wat is hun levensmotto? Wij dronken een bak koffie met ze en duiken in hun verhaal..

Loes Daniels (33) is de bedenker en drijvende kracht achter het succesvolle Nederlandse bedrijf Experiencegift. In 2014 startte zij met haar eigen spaargeld en een kleine lening van familie en vrienden met een giftcard voor hotelovernachtingen, Hotelgift. Inmiddels heet het overkoepelende bedrijf Experiencegift, met daaronder de labels Hotelgift, Flightgift en Activitygift en is het bedrijf actief in maar liefst 50 (!) landen. Wij spraken Loes over het runnen van een bedrijf in coronatijd en haar ambities als vrouwelijke ondernemer.

Waar kunnen mensen jou van kennen?

Mensen kunnen mij kennen als co-founder van Experiencegift. Met Experiencegift maken wij het mogelijk om iemand een mooie ervaring zoals een vlucht, hotelovernachting of activiteit cadeau te geven. Ik ben Experiencegift gestart in 2014 met toen nog alleen het concept Hotelgift, een cadeaukaart voor inmiddels 550.000 hotels wereldwijd. In 2017 lanceerden we ook Flightgift en in 2019 Activitygift. Vandaag de dag verkopen we onze gepersonaliseerde cadeaukaarten online in meer dan 50 landen wereldwijd. In Nederland zijn we nog relatief klein, onze grootste verkoopmarkten zijn Amerika en het Verenigd Koninkrijk. We zijn de afgelopen jaren hard gegroeid en hebben meerdere awards gewonnen voor groei en (vrouwelijk) ondernemerschap.

Waar sta je op dit moment in het leven?

Momenteel ben ik zoekende naar een (nieuwe) balans qua werk en privé. Met Experiencegift heb ik ambitieuze plannen om het bedrijf continu te blijven verbeteren en te laten groeien. Zo zijn we naast onze huidige kantoren in Amsterdam en Athene momenteel bezig met de opening van een nieuwe vestiging in New York.  De omzet groeit ook dit jaar weer met een factor drie en het team verdubbelt naar c. 70 collega’s. Dit is super gaaf, maar ook intensief en vereist constante reflectie en verandering. Privé ben ik afgelopen jaar verhuisd van het centrum van Amsterdam naar een rustigere plek net buiten de stad. Hier woon ik samen met mijn vriend en hond en geniet ik van de rust. Ik ben momenteel vijf maanden zwanger van mijn eerste kindje en hoewel ik het ook uitdagend vind kijk erg uit naar deze nieuwe fase.

Wat zijn jouw dromen op persoonlijk en zakelijk vlak?

Op persoonlijk vlak is het mijn droom om een gezin te stichten en daar zoveel mogelijk quality time mee door te brengen. Mooiere herinneringen maken met familie en vrienden is waar het wat mij betreft om draait in het leven. ‘Experiences over things’. Op zakelijk vlak is het mijn droom om Experiencegift te blijven verbeteren en hét nummer één gift card bedrijf ter wereld te worden. Daarbij hoop ik andere vrouwen te inspireren om te ondernemen.

Wat is de mooiste, pijnlijkste, grootste les die je tot nu toe in het leven hebt geleerd?

Niet alles is maakbaar. Van nature wil ik alles graag zoveel mogelijk controleren en overal zoveel mogelijk grip op hebben. In het leven is dat niet altijd mogelijk. Zo zie ik bij zowel mezelf als bij dierbaren om me heen dat bijvoorbeeld zwanger worden en een zorgeloze zwangerschap helemaal niet vanzelfsprekend is. Ook ziekte bij directe familieleden hebben hier aan bijgedragen. Enerzijds vind ik dat ontastbare heel mooi. Anderzijds voelt het vaak ook totaal niet eerlijk. Ik probeer meer en meer vertrouwen te hebben dat ook dingen waar ik weinig controle op heb goedkomen en gaan hoe ze moeten gaan.

Welk taboe zou jij willen doorbreken?

Dat vrouwen minder goed kunnen ondernemen en minder ambitieus zouden zijn. Ik denk dat er zeker een verschil is in de stijl van ondernemen tussen mannen en vrouwen, echter ik denk dat het één niet beter of slechter is dan het ander. Ik ben ervan overtuigd dat mannen en vrouwen elkaar juist goed aanvullen. Naar mijn mening overzien vrouwen het grotere geheel vaak goed en denken lange termijn, waar mannen meer korte termijn risico’s durven te nemen. Ik denk dat de combinatie tussen man en vrouw heel sterk is en beiden succesvolle ondernemers kunnen zijn.

Wat is jouw levensmotto?

Moeilijk, ik heb niet perse een levensmotto. Wel realiseer ik me meer en meer om dankbaar te zijn voor alles wat er is en voor wat er op mijn pad komt. Geluk zit in kleine dingen zoals bijvoorbeeld een kop koffie in de zon, een wandeling met de hond of een mooi moment met vrienden. Hier geniet ik dan ook meer van dan bijvoorbeeld een aantal jaar geleden. Zakelijk is het mijn motto om focus te houden en bij het plan te blijven. Alleen dan lukt het om je (ambitieuze) doelen te behalen. Nieuwe projecten en initiatieven klinken vaak leuk en veelbelovend, maar zijn vaak ook alleen maar afleiding.

Welk advies zou jij jouw jongere ik geven?

Ik zou mezelf het advies geven om meer rust in te bouwen en me minder druk te maken om ‘kleine’ dingen zoals een email die niet goed geschreven is of een meeting die beter had kunnen gaan. Dit is niet het einde van de wereld en zolang je ervan leert is het waardevol geweest. Ik ben altijd erg gefocust geweest op mijn bedrijf bouwen en op kwaliteit. Ik denk dat dit ook goed is en me heeft gebracht tot waar ik nu toe sta, maar het had hier en daar ook wat minder obsessief gemogen.

Lees hier ook over onze andere POWERVROUWEN.