Ze is slechts 34 jaar oud en runt nu al een miljoenenbedrijf. Loes Daniels startte in 2014 met een kleine lening van familie en vrienden het eerste label dat later onder de paraplu ‘Experiencegift‘ zou vallen. Inmiddels stevend ze met haar team af op een omzet van maar liefst 100 miljoen euro, wist ze meerdere nominaties én ondernemersprijzen te behalen en is ze ook nog eens moeder geworden. Dat ondernemen dan ook meer een mannending zou zijn vind ze klaarrijke onzin. Ze deelt haar ondernemertips en -lessen, om meer vrouwen die enge sprong in het diepe te laten wagen. Ze is immers zelf het levende bewijs van dat het kan.
Durf te starten
Hoewel Loes Daniels altijd al gedacht had ondernemer te willen worden, wist ze tot die ene dag nog niet precies waarin ze dan een onderneming zou willen starten. Het idee voor Experiencegift ontstaat nadat ze zelf voor een vriendin een cadeaubon voor een hotelovernachting in elkaar knutselt. “Ken je dat gevoel dat je naar een verjaardag gaat en dat je al weet dat jij het coolste cadeau hebt uitgezocht? Heel veel mensen vinden geven leuker dan krijgen. Daar wilde ik iets mee doen. Op grote schaal. En internationaal. Want ik houd zelf van reizen”, aldus Loes Daniels. Kortom, volgens Loes komt dat idee vanzelf als je dat ondernemende in je hebt zitten. Tot die tijd raadt ze aan om vooral veel ervaring op de doen binnen en met andere bedrijven. Zelf deed ze dit als consultant in de financiële sector aan de Amsterdamse Zuidas.
Stel een BHAG
Is dat idee dan eindelijk daar, dan is het tijd om zaken concreet te maken en een gedegen bedrijfsplan te schrijven. Loes krijgt het advies om een BHAG – een Big Hairy Audacious Goal – voor haar onderneming te stellen. Een doelstelling die zo hoog is, dat je hem waarschijnlijk net niet gaat halen. De BHAG voor haar Experiencegift wordt een omzet van maar liefst 100 miljoen euro. “Heb je een business idee, bedenk dan wat je hiermee zou willen bereiken op korte en lange termijn. Met deze stippen op de horizon – hoe ver ook weg – is het mogelijk om terug te redeneren en de strategie in behapbare stukjes uit te werken”, tipt Loes. “Daarnaast is focus één van de belangrijkste eigenschappen die je als ondernemer moet hebben. Alhoewel ik nog zoveel andere business ideeën heb, dwing ik mijzelf om nu focus te hebben op Experiencegift en mijn doelstellingen voor deze onderneming. Alleen zo zal ik mijn BHAG bereiken”. En ze heeft gelijk, want inmiddels heeft deze focus Loes al bijna bij die 100 miljoen euro omzet gebracht.
Fouten zijn er om te maken
Durven ondernemen betekent ook fouten durven maken. Het zijn deze fouten waarvan je het meeste leert vertelt ook Loes: ‘In 2022 leerden we dat een bedrijf geen grote veranderingen aan de website moet aanbrengen zonder gebruikerstests uit te voeren. Ontzettend vervelend natuurlijk om je omzet zo te zien dalen na het doorvoeren van – wat jij dacht positieve – veranderingen. Gelukkig kan ik zien dat deze fout onderdeel is van het leerproces als ondernemer en weet ik dat ik weer een goede les meeneem voor in de toekomst’’.
Liefde is het codewoord
Binnen Experiencegift werkt Loes met haar team aan de hand van vier kernwaarden, waarvan liefde er één is. “Het klinkt misschien een beetje fluffy en niet zakelijk, maar liefde is wel de sterkste kracht die er is. Liefde in wat je doet, liefde voor elkaar, je product en je klant. Jij – en ook jouw team – moet wakker worden en zin hebben om naar je werk te gaan”, aldus Loes. Volgens haar is liefde dan ook de kern tot succesvol ondernemerschap.