Het is vandaag International Women’s Day 2023, afgekort IWD. Ieder jaar op 8 maart vieren we de prestaties van vrouwen en creëren we bewustzijn over de gelijkheid van vrouwen. Het is een dag waarop we pleiten voor wereldwijde gendergelijkheid. En dat is maar goed ook, want er is nog zoveel ongelijkheid gaande! Het thema van deze IWD is #EmbraceEquity. Draag jij je steentje bij?
#EmbraceEquity
De eerste IWD stamt uit 1911 en is inmiddels uitgegroeid tot een wereldwijd evenement dat in alle lagen van de bevolking aandacht krijgt. Ieder jaar heeft deze speciale dag een thema, dit jaar draait de campagne om #EmbraceEquity. Het doel van de campagne is om de wereld aan het praten te krijgen over waarom gelijke kansen niet genoeg zijn. Alhoewel rechtvaardigheid en gelijkheid zeker overeenkomsten hebben, zijn het toch verschillende concepten, iets wat fantastisch wordt uitgelegd op de website van het IWD 2023 en ook op het onderstaande filmpje op YouTube. De campagne #EmbraceEquity is de gespreksstarter om dit onderwerp aan te kaarten en verandering teweeg te brengen.
Team effort
Met de organisatie van IWD 2023 zetten nog veel meer bedrijven en organisaties zich in om de positie van de vrouw te verbeteren en successen te vieren. Zo loopt er bij de Verenigde Naties een campagne genaamd ‘DigitALL: Innovatie & technologie voor genderlijkheid’ en besteden veel (commerciële) bedrijven aandacht aan het thema met speciale initiatieven. Een aantal van deze initiatieven vind je hieronder.
Women INC
Vrouwenrechten organisatie Women Inc lanceert in het kader van International Women’s Day 2023 een nieuw onderzoek naar gendergelijkheid. Bovendien maakte de organisatie aan de hand van mediabeelden van het afgelopen jaar een pakkende video die laat zien dat we er absoluut nog niet zijn. Wedden dat deze beelden jou shockeren?
Capsule Studio zet vrouwen in de spotlight
Het in Amsterdam geboren kledingmerk Capsule Studio – bekend om zijn kleurrijke en duurzame powersuits – zet speciaal voor IWD 2023 een viertal inspirerende vrouwen in de spotlight. Met de campagne wilt het merk vrouwen inprenten dat ze altijd kunnen terugvallen op hun eigen innerlijke super power.
Vrouwelijke ondernemers delen ondernemertips
Hoewel het aantal vrouwelijke ondernemers de afgelopen jaren fors stijgt (maar liefst met 62% ten opzichte van 2013, BRON: KVK), stijgt het aandeel vrouwen op het totaal ondernemers veel minder hard. Dat moet anders! Vinden veel vrouwelijke topondernemers. Daarom delen zij massaal hun tips met vrouwen om hen aan te moedigen ook de sprong in het diepe te wagen. Denk aan Loes Daniels (35) die haar bedrijf Experiencegift in korte tijd richting de 100 miljoen wist te brengen en Whitney Wolf Herd, CEO van het bekende datingplatform Bumble.
ICI PARIS XL lanceert Podcast
International Women’s day is een belangrijke dag voor ICI PARIS XL. De winkelketen wil vrouwen immers ultiem zien stralen. Ter gelegenheid van deze speciale dag zet ICI PARIS XL collega’s in het zonnetje in een nieuwe podcastserie ‘Stories that make you shine’. Elke aflevering wordt gehost door Crime Expert en Legal Woman of 2019 Natacha Harlequin en bestaat uit een inspirerend verhaal. Van marketing managers, tot beauty specialisten, ze komen allemaal aan bod.