Hoe bewust shop jij? De schaduwkant van de katoenindustrie

Zeg eens eerlijk, hoe bewust shop jij? Kies je in de supermarkt vaak voor duurzame producten of ga je toch voor de goedkoopste variant? En hoe zit dat met jouw kleding en schoenen? Hoe vaak vervang jij jouw garderobe en denk je er wel eens over na wie deze producten heeft gemaakt? Kortom, ben jij bewust bezig met wat je koopt en welke impact dit heeft?

Deze week vraagt de organisatie Fairtrade aandacht voor de misstanden in de katoenteelt. Met de Kidworks-campagne wil Fairtrade bewustwording creëren voor onderbetaling en kinderarbeid in deze sector. Een probleem dat helaas nog altijd aan de orde van de dag is.

Maarliefst 70 procent van alle kinderarbeid wereldwijd vindt plaats in de landbouw

De katoenteelt

Terwijl het in het nieuws vaak gaat over de situaties in fabrieken en naaiateliers, blijven de omstandigheden bij de teelt van katoen vaak onderbelicht. Gek eigenlijk, want maar liefst 70% van alle kinderarbeid wereldwijd vindt plaats in de landbouw, waaronder de katoenteelt. Katoen wordt namelijk in veel gevallen geplukt met de inzet van kinderen. Zij moeten hun ouders helpen om voldoende inkomen te genereren om rond te kunnen komen. En hoewel kinderarbeid in Nederland verboden is, dragen wij als consument toch aan deze kinderarbeid bij door producten die deze katoen bevatten te kopen. En dat zijn er nogal wat! Denk aan je kleding, beddengoed en handdoeken.

“De teelt van katoen is de meest onzichtbare schakel in de katoenindustrie. Veel katoenboeren leven in armoede waardoor zij soms niet anders kunnen dan hun kinderen inzetten om voldoende inkomen te genereren. Deze armoede en daaraan gerelateerde problemen worden onvoldoende aangepakt”, aldus Peter d’Angremond, directeur Fairtrade Nederland.

Uitzendbureau voor Nederlandse kinderen

Om aandacht te vragen voor de problemen in de katoenindustrie lanceerde Fairtrade Kidworks, een fictief uitzendbureau voor kinderen in Nederland, om zogenaamd de arbeidskrapte op onze markt op te lossen. En dit laait nogal wat stof op! Uit onderzoek van Fairtrade onder 1.047 Nederlanders blijkt namelijk dat ruim zes op de tien respondenten aangeeft woede (62%), schaamte (66%) en verdriet (66%) te ervaren, wanneer zij denken aan kinderarbeid in Nederland. Dus waarom ervaren we die emoties niet als het gaat om kinderen uit andere landen? Dat is een vraag voor jou.

Peter d’Angremond: “Met de Kidworks-campagne willen we het probleem dichter bij huis brengen en Nederlanders laten nadenken over de impact van kinderarbeid en waarom we dit aan de andere kant van de wereld wel accepteren. Kinderen – waar dan ook ter wereld – verdienen de kans om naar school te gaan en zich te kunnen ontwikkelen, in plaats van te werken.”

Op dit moment is slechts 0,07% van de katoen wereldwijd Fairtrade gecertificeerd

Bewuster shoppen

Fijn zo’n boodschap, maar wat moet en kun je er precies mee? Uit bovengenoemde onderzoek blijkt dan ook dat ruim de helft van de respondenten (56%) niet oplet of het merk waarvan zij iets kopen een beleid voert tegen kinderarbeid. Dit terwijl tweederde (67%) aangeeft eerder kleding te willen dragen van een merk dat zich inzet om kinderarbeid tegen te gaan. Bovendien geeft het merendeel van de consumenten aan voor zo’n merk meer te willen betalen (60%). Veel mensen vinden dan ook dat bedrijven actiever zouden moeten informeren en communiceren over de herkomst van het gebruikte katoen en de omstandigheden waarin deze geproduceerd is. Alleen zo wordt het voor de consument makkelijker om een bewustere keuze te maken.

Maar moeten we tot die tijd stil staan? Zeker niet! Je kunt natuurlijk altijd jouw verantwoordelijkheid nemen en je verdiepen in de herkomst van het katoen in jouw producten. Sta dan ook zeker eens stil bij die ene vraag: hoe bewust shop jij?

Op dit moment is slechts 0,07% van de katoen wereldwijd Fairtrade gecertificeerd. Er is dus nog heel veel te winnen. Bezoek de website van Fairtrade voor meer informatie.