Digital couture en duurzame ontwikkelingen: de fashion industrie van de toekomst

Op 19 april stond het Amsterdam Theater in het teken van de fashion industrie van de toekomst. Het Turkse modelabel Calik Denim hoste er de inmiddels derde editie van de Ever Evolving Talks. Verschillende sprekers verschenen ter tonele om nieuwe ideeën en inzichten over de fashion industrie van de toekomst met het publiek te delen. Als modeliefhebbers waren wij daar natuurlijk bij!

Van oud naar nieuw

Het event start met een pakkend betoog over ‘het normaal’ van de pre-coronatijd in vergelijking met het nieuwe normaal post-corona. Waar we voorheen geld uitgaven aan merken waarvan we niet eens zoveel hielden, ligt de focus post-corona op need over want en duurzaamheid boven consumeren. Het nieuwe normaal is verfrissend en heeft oog voor de toekomst. Voor jij en ik betekent dit dat we meer interesse hebben in het verhaal achter een merk en bewuster onze keuzes maken bij het doen van een aankoop. De wereld is veranderende en de wake-up call die we allemaal gehad hebben is real.

Duurzamer shoppen

Het thema duurzaamheid heeft tijdens de coronatijd nog meer aandacht gekregen. Opeens konden we de Himalaya weer zien aan de horizon en verbeterde de luchtkwaliteit drastisch van het aan banden leggen van onze reisbewegingen. We zullen beter met onze wereld moeten omgaan om ook generaties na ons nog te kunnen laten genieten van al het moois dat moeder aarde te bieden heeft. Inmiddels zien we een stijging van maar liefst 63% in duurzame aankopen en staat duurzaamheid op nummer 5 van overwegingen bij de aanschap van producten. Zo’n 37% van de consumenten geeft aan bereid te zijn om gemiddeld zo’n 23% meer te betalen voor een duurzame versie van een product. Een mooie verandering die teweeg is gebracht. Leanne Elliot-Young, curator, creator en mede-oprichter van het Institute of Digital Fashion: “Duurzaamheid is nu wenselijk, goed te marketen en gemakkelijk toegankelijk”, aldus Elliott-Young. Niet alleen dat, het is de enige optie die we hebben. Het tegengaan van klimaatverandering kan alleen als we de op één na grootste vervuilende industrie ter wereld aanpakken.”

EVER EVOLVING TALKS BY CALIK DENIM 2022 (13)

Fashion in the metaverse

Maar tijdens de Ever Evolving Talks ging het niet alleen over duurzaamheid, ook werden er interessante discussies gevolgd over de Metaverse, ofwel het web 3.0. Van blockchain tot NFT’s, we kregen een korte snelcursus in deze bijzondere digitale wereld. Dankzij augmented en virtual reality zijn the real world en de metaverse tegenwoordig nóg meer met elkaar in verbinding. Ontwikkelingen die ook uitwerking hebben op de fashion branche. Zo storten modehuizen als Dolce Gabana en Gucci zich al op het ontwikkelen van digitale shopping experiences en zijn er modeontwerpers die zich toespitsen op het creëren van digital couture.

Ever Evolving Talks

The Ever Evolving Talks zijn een initiatief van Calik Denim, een producent van premium denimstoffen, gevestigd in Turkije, die samenwerkt met merken over de hele wereld. Denk hierbij aan PVH, Diesel, Armani, Acne, H&M, Zara, Jack & Jones, Calvin Klein, 7 for All Mankind, Parker Smith, Pepe Jeans, Topshop, River Island, M&S, Citizen of Humanity, Guess. Tijdens het jaarlijks terugkerende event wil het merk een steentje bijdrage in de discussie en de verbetering van de modeindustrie. Ever Evolving Talks by Calik Denim keert terug in 2023.